Menu

De kleurige fietsframes van Licello

13 December, 2017

Oprichter en brein achter Licello, Marcel Liu, is al 37 jaar fietsverslaafd, mechanieker en een ideeënmachine. Op jonge leeftijd was hij al bezig met het aanpassen van fietsen om er vervolgens mee te gaan crossen. In de jaren ’90 stapte hij over op de mountainbike en was hij actief in vele wedstrijden. Na een snowboard avontuur is de liefde voor de fiets weer terug gekomen en is Marcel met zijn eigen fietsenmerk Licello gekomen.

,,Fietsen is met de paplepel ingegoten. Op mijn tiende startte ik met BMX’en en op mijn negentiende ben ik overgestapt op het mountainbiken. In de wedstrijden die ik reed liep ik tegen dopingpraktijken aan. Er werd daar niet alleen op vitamines gereden. Waar ik voorheen voor een tiende plek reed, had ik nu moeite om het bij te benen en werd ik twintigste. Toen ben ik de goesting voor het fietsen verloren.’’

Zo fanatiek als dat Marcel was met het fietsen, zo fanatiek werd hij met reizen en snowboarden. Na een opleiding tot instructeur is de oprichter van Licello begonnen met het geven van snowboardlessen in Oostenrijk. ,,Ik heb, gecombineerd met het snowboarden, de hele wereld over gereisd en uiteindelijk zeventien jaar in Tirol gewoond. Ik woonde ook de zomers in de Alpen. Toen heb ik veel gewandeld en routes gezien die ik ook met die fiets wel zou kunnen rijden. Van het een kwam het ander en zo werd in de winter voor de zomer er op de oude stalen Specialized die bij mijn moeder in Groningen stond naar Oostenrijk gehaald en ben ik weer terug de bergen in gegaan. Vanaf toen werd het steeds meer fietsen.’’

Dit begon met normale cross country (XC) toeren, waarna Marcel overstapte op enduro – freeride. Na een seizoen downhill wedstrijden is Marcel fietstours gaan geven in Tirol en Transalps in Oostenrijk en Italië. Daar is hij in aanraking gekomen met Grand Fondo’s en reed hij een marathon van tweehonderdveertig kilometer met vijfduizend hoogtemeters en vier bergpassen. ,,Na een blessure heb ik een racefiets van een kennis geleend om naast de hometrainer weer een beetje op conditie te komen. Als echte offroad liefhebber heb ik ook maar eens een racefiets gekocht. Zo is mijn liefde voor wielrennen in de Zillertaler Alpen ontstaan.”

Van idee naar fiets

,,Toen is het idee gaan groeien om zelf een fiets in elkaar te zetten. Ik was nieuwsgierig geworden van wat ik allemaal ben tegen gekomen tijdens mijn reis om dat te vertalen in een racefiets. Een fiets geïmporteerd en dat beviel wel. Toen is het eigenlijke testen van materiaal al begonnen. In een dal als het Zillertal heb je niet echt de middelen. Zo bleef het idee op de achtergrond gebleven. Toen hij in 2014 terug ging naar Nederland ontstond het gevoel voor een eigen merk weer.’’

,,Het idee is verder gaan groeien hier in Nederland. Ik was veel bezig met interieur design en kleurtjes. Ik had wel weer zin om iets met fietsen te doen. Op Bike Motion kwam ik alleen maar saaie fietsen tegen. Zoveel fietsen op de markt, wat kan ik anders doen? Toen ben ik kleine framebouwers gaan benaderen en ben ik gaan starten met mijn idee Licello kleurige fietsframes. Nu ben ik ruim twee jaar bezig.''

,,Zodra het concept en de website stonden, heb ik met de eerste Licello modellen op Bike Motion gestaan. Voor het eerst echt naar buiten treden voor het publiek. Daarvoor een testartikel gehad in Fiets. Zo is het publiek geworden.‘’

,,Met een nieuwe naam is het wel even je weg vinden tussen de grote merken. We zitten echt in een niche. Dit jaar heb ik wel het gevoel dat daar steeds meer bekendheid in groeit. ‘’

Frames

,,We zijn te klein om een eigen mal te creëren. Dat is een flinke investering. Ik werk nu met een open mal. In Azië zijn er daar heel veel van beschikbaar. Er zijn wat toepassingen op te doen. Dan probeer ik dingen te vinden die niet direct veel vertegenwoordigd zijn bij grote merken.’’

,,Het mountainbiken is echt een aftreksel van mezelf van vroeger. Vanuit de BMX naar de mountainbike doorgegroeid en zo de racefiets. Uiteindelijk zijn een aluminium en carbon mountainbike toch de twee latere fietsen in het assortiment. Voor Nederland en de Benelux had ik wel echt het gevoel om een andere racefiets op de markt te brengen en als snel groeide daar ook een cyclocross fiets uit. De insteek is op het wielrennen en crossen gericht. Door aanvragen van klanten en de mogelijkheden van leveranciers konden wij al vrij snel met tien modellen uitkomen.’’

,,Omdat we sterk in vrouwenwielrennen op ieder niveau geloven is er ook een specifiek damesmodel, de Belofte. De Kampioen is van een hele aero fiets naar een comfort aero gegaan. Een stukje comfort is toch wel belangrijk. De enduro en gravel vloeien in elkaar over. Vanuit daar haal je het comfort niveau naar de Aero. De dikke ovale zadelpenbuis is nu een 27,2 ronde zadelbuis geworden. Dat geeft meer vering.''

Op maat

,,Het is voor ons belangrijk om zoveel mogelijk met de klant in dialoog te gaan. Wat zijn je wensen? Hoe lang wil je fietsen? Dat soort vragen. Op basis daarvan proberen we het juiste model te zoeken en doen we een bikefitting. Als Licello willen wij ons onderscheiden en individualiseren. Zo veel mogelijk custom proberen af te leveren. Dat helpt bij het comfortabel zitten op de fiets. ‘’

,,Licello probeer ik te benaderen als kunst in beweging. Kleurige onderdelen en net allemaal even wat anders. Een kunstwerk dat je samen met ons kunt maken. Voor nu is het vooral zaak om door te blijven groeien in de nichemarkt en de naamsbekendheid vergroten. Lang vooruit kijken en minder van moment tot moment.’’

Kijk verder dan je stuurpen lang is.

Licello.nl
Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!