Menu

Even voorstellen: Koen de Koning

10 Juli, 2017
wielervoordeel koen de koning

Zo daar ben ik dan met mijn eerste blog! Door een kennis getipt dat er bij wielervoordeel.nl gastbloggers werden gevraagd. Nog nooit eerder gedaan maar ik doe graag aan fietsen en praat er graag over, dus waarom zou ik er ook niet eens over gaan schrijven!

Op Avontuur

Ik wil jullie in mijn eerste blog meenemen met mijn grootste fietsavontuur sinds ik fiets en een van de mooiste dingen die ik ooit heb gedaan. Dit begon allemaal met een foldertje welke mijn vader bij een fietsenzaak mee had genomen. Ik had vorig jaar een meerdaagse fietsvakantie gedaan en hij wist dat ik dat ook voor dit jaar weer van plan was. Toen kwam dus mijn vader met een folder van The Ride, een fietstocht van 8 etappes, 1300km en 20.000hm vanaf de Stelvio in Italië naar de Cauberg in Nederland. Ik bezocht de website, ging de facebookpagina volgen en was eigenlijk meteen verkocht.

De voorbereiding

koen de koning the ride wielervoordeelDus vrije dagen geregeld en direct ingeschreven. Toen begon het echt, hoe bereid ik me hier op voor? Vorig jaar had ik mijn eerste meerdaagse tocht door de bergen gereden, toen ik terugkeek op mijn Strava profiel zag ik dat ik toen “slechts” 650km in 6 dagen had gefietst en ook lang niet zoveel hoogtemeters. Dit werd dus wel even andere koek! De organisatie van The Ride had een facebooksite en Strava groep gemaakt waarin je elkaars voorbereidingen kon zien en delen. Ik schrok wel even van met name de Strava groep. Daarin zag ik deelnemers die wekelijkse bijna 500km wegtrapte!

Gelukkig was er redelijk snel nadat ik had geboekt een deelnemersbijeenkomst. Ik had in mijn eentje dit avontuur geboekt en was dus erg benieuwd naar de andere 250 deelnemers. Ik was zelf al erg enthousiast dat ik een half jaar later van Italië naar Nederland zou rijden op mijn fiets maar dat ik merkte dat er nog 250 mensen met precies ditzelfde gevoel hadden was ik niet meer te houden! Bovendien kregen we diverse presentaties waardoor je je bijna een prof waande. Een professioneel wielertrainer vertelde over hoe we ons voor konden bereiden op deze monstertocht. De organisatie vertelde over de EHBO, motorbegeleiding en chefkok van een wielerploeg die ons gingen verzorgen en bijstaand. Ook over ons materiaal hoefde we ons geen zorgen meer te maken na de presentatie van de meereizende mecanicien.

Vanaf toen stond mijn leven een half jaar voor een groot deel in het teken van The Ride. Ieder verloren uurtje bracht ik door op de fiets of in de spinningzaal. Een half jaar en ruim 4000km en een heel aantal spinninguren aan voorbereiding verder en diverse kennismakingstochtjes met andere deelnemers was het dan zover. Met de bus vertrekken vanaf de Cauberg op naar Italië. 14 uur in de bus met allemaal onbekende mensen, we hadden echter aan 2 gespreksonderwerpen genoeg, wat zijn je ervaringen met fietsen en wat staat ons de komende week te wachten! Aangekomen in Prato (onderaan bij de Stelvio) hadden we nog een dag waarop we ons voor konden bereiden en uitrusten van de busreis. Nog even inteken en toen begon het!

Etappe 1 Prato – Silvaplana (129km 3900hm)

Deze dag begon met zenuwachtig gedoe! Ik moet nog opfrissen, ontbijten, bidons vullen, eten, toiletbezoek, fietsspullen inpakken, tas inpakken, route laden op de Garmin etc. etc. En dat allemaal voor 07:00 en dat bij 250 mensen tegelijk! Gelukkig was alles super geregeld en stonden we relax te wachten tot de start, en group gingen we achter de koerswagen naar de voet van de Stelvio. We begonnen namelijk meteen met de hoogste beklimming van de week! In een heerlijk zonnetje reed ik redelijk in de “middenmoot” omhoog ik kwam er achter dat ik mijn pas gemaakte wielervrienden uit de heenreis met de bus redelijk kon volgen. Gezamenlijk hebben we daarna de Foscagno, Passo D’Eira, Forcola de Livigno en Berninapass beklommen totaal 129km en 3900 hoogte meters (meteen de dag met het meeste klimwerk van de hele week).

koen de koning wielervoordeel

Etappe 2 Silvaplana – Thusis (142km 3150hm)

S’ochtends werd ik heerlijk wakker op het matje en in het tentje wat de organisatie iedere dag voor je opblies en opzette. De avond er voor hadden we genoten van een biertje en we sliepen op hoogte waardoor de nacht lekker koel was. Dit zorgde met de inspanning van de dag ervoor voor een prima nacht. Ik was daar vooraf nogal bang voor omdat we in een tent sliepen maar dat viel allemaal reuze mee. De benen voelde ik echter wel maar we begonnen met 38 kilometer afdalen. Hierdoor konden we ons prima voorbereiden op de eerste van de 2 grote beklimmingen deze dag. De Splugenpass was een ruim 30 kilometer. De eerste van de twee dagelijkse bevooradingspunten was bijna op de top bij een prachtig bergmeer. Hier konden we bidons bijvullen, eten en gelletjes en repen pakken voor onderweg.

koen de koning wielervoordeel 2017 the ride Het tweede verzorgingspunt was vlakbij de camping, de route bevatte echter nog een retourtje de glaspass op. Afsnijden was dus mogelijk maar ik kon de verleiding weerstaan!

Etappe 3 Thusis Sempach (195km - 2450hm)

the ride 2017 koen de koningIedere avond werd in het rennerskwartier middels een prachtig filmpje de dag ervoor samengevat en werd de komende etappe doorgenomen en het weerbericht en andere weetjes verteld. De etappe van deze dag was genaamd “Kleine Reuzen”. De etappe was met 195km al lang maar werd door een paar omleidingen met nog 7km verlengd. De omleidingen werden ons tijdens de route trouwens keurig per Whatsapp aangekondigd en ter plaatse waren er bordjes opgehangen door het motorteam. De rest van de route reden we overigens op GPS. Deze etappe dwars door Zwitserland en Liechtenstein was voor mij persoonlijk de zwaarste, bij aankomst zat ik er echt even doorheen en vroeg ik me af hoe ik de komende 5 dagen zou doorkomen.

Etappe 4 Sempach – Mulhouse (165km - 2450hm)

Ik werd s’ochtends gelukkig fit wakker, eenmaal op de fiets bleek dit ook te kloppen. Vandaag zouden we Zwitserland verlaten en via Duitsland naar Mulhouse in Frankrijk rijden. We organisatie vertelde het ons al, maar toch na de luxe brede wegen en supercampings was het in Frankrijk soms even zoeken en op de camping hadden we een origineel frans toilet! Doordat ik me een stuk fitter voelde als de 2 dagen hiervoor maakte me dat echter niet zoveel uit. Bovendien werd de saamhorigheid met alle andere deelnemers met de dag intenser. We besefte steeds meer wat voor een bijzondere trip we samen mee aan het maken waren.

Etappe 5 Mulhouse – Xonrupt Longemer (150km – 2625hm)

Dag 5 van onze tocht van de Stelvio naar de Cauberg, tijdens de heenreis met de bus kwam ik er achter dat de bus een aanzienlijk kortere route nam als wij op de fiets. Dit was echter met een rede, onderweg namen wij de meest prachtige routes waardoor je af en toe een stukje om moet. Hierdoor kwamen wij dus ook door de Vogezen, een prachtig groen berggebied in het Oosten van Frankrijk. De Vogezen is groen, onder andere omdat het hier heel vaak regent. De weergoden waren ons de hele trip super gezind waardoor we geen druppel hebben gehad. Met een beklimming van onder andere de bekende Grand Ballon hadden we ook deze dag weer een prachtige etappe. Op deze manier kon ik nog wel dagen fietsen!

Etappe 6 Xonrupt Longemer- Volstroff (192km – 1725hm)

Er stond ons deze dag een lange maar relatief vlakke etappe te wachten. De meeste deelnemers waren wel toe aan een etappe met minder klimwerk. Daar zouden er vele echter halverwege de etappe wel op terug komen. Deze dag waaide het namelijk windkracht 5/6 en grotendeels precies tegen. Ik ben zelf Noord Hollander en 86kg zwaar, in dit peloton was deze rit om mijn lijf geschreven. Ik kon mijn klimvrienden deze dag daarom lekker uit de wind houden tussen de eindeloze tarwevelden in Noord Frankrijk.

the ride koen de koning wielervoordeel

Als ik achterom keek en de andere jongens zag zwoegen in mijn wiel kreeg ik steeds meer moraal! 

Etappe 7 Volstroff – La Roche en Ardenne (168km 1900hm)

wielervoordeel koen de koningDe op een na laatste dag reden we vanuit Frankrijk dwars door Luxemburg naar België. In het routeboek stonden geen cols of bergen aangemerkt. De dag bestond echter uit alleen maar kleine klimmetjes die in Luxemburg geen naam hebben. Onderweg lekker even op een terrasje gezeten. Daarvoor had ik me de rest van de week eigenlijk te weinig tijd gegund. Aangekomen op de camping voor de laatste avond in een tentje werden we door het fantastische culinaire team verwend op hamburgers met patat. Er wachtte ons tenslotte nog maar een laatste, relatief korte dag. Zoals iedere avond genoten we van een lekker biertje en omdat we bijna gefinisht waren namen de meeste er eentje extra (of meer!).

Etappe 8 La Roche en Ardenne – Valkenburg (141km (1850hm)

De laatste dag! De etappe was na al die kilometers en hoogtemeters niet zo zwaar. In onze groep die gaandeweg de week was gegroeid tot een man of 10 werd het nadat we de grens over reden steeds stiller. We keken elkaar aan en iedereen dacht, heb ik dit nu écht bijna gepresteerd. Twee keer schrokken we nog door een wandelaar die dwars overstak en een achteruit rijdend oud vrouwtje. Ook die laatste kilometers moesten we natuurlijk veilig doorkomen. Aangekomen aan de voet van de Cauberg stonden daar vele familieleden waaronder mijn broer en ouders. Nadat ik ze gedag had gezegd startte we aan de laatse klim, de Cauberg. Met een kleine lus reden we weer naar beneden alwaar we als ware profs op een podium werden gehuldigd!

koen de koning wielervoordeel

Weer thuis

Ruim 3 weken later denk ik nog steeds terug aan deze prachtige tocht. Ik raad het iedereen aan om dit eens te doen, de omgeving, uitdaging en saamhorigheid met de andere deelnemers maken dit tot een prachtige reis. Ik kijk nog dagelijks de foto’s en filmpjes en App met mijn nieuwe fietsvrienden. Nu proberen om mijn fietsgroep zo gek te krijgen om volgend jaar ook mee te gaan!

Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!