Menu

Hoe bepaal ik de juiste zadelhoogte?

12 Mei, 2017

Tijdens een wielrenrit zit je al gauw langer dan een uur op de fiets. Een juiste afstelling van jouw fiets helpt pijn aan het zitvlak of andere blessures voorkomen. Er zijn verschillende manieren om je zadelhoogte te bepalen. Hier onder zullen wij een paar methodes doornemen om de zadelhoogte en zitlengte van je fiets goed af te stellen.

De hiel-methode

Dit is de meest voorkomende en eenvoudigste methode om de hoogte van je zadel te bepalen.

  1. Ga op je zadel zitten of ga naast je fiets staan en verhoog het zadel tot heup hoogte.
  2. Zet de crank in het verlengde van de zitbuis (waar het zadel op zit).
  3. Plaatst je hak op het laagste pedaal.
  4. Zorg dat je op je zadel kunt zitten zonder dat je jezelf omhoog hoeft te duwen. En zonder dat je je been extra hoeft uit te strekken om bij het pedaal te komen.
  5. Zorg dat je zadel horizontaal staat.

Wijst de punt van je zadel naar boven, dan kan dat tot rugklachten leiden. Staat de punt omlaag dan worden je handen, polsen en schouders (over)belast.

De 109%-methode

Deze methode is exacter dan de hiel-methode en is ontwikkeld door Hamley & Thomas. Het duo experimenteerde met verschillende zadel hoogtes. Volgens hen is de ideale zadelhoogte 109 procent van de binnenbeenlengte. De binnenbeenlengte is eenvoudig te bepalen. Je hebt nodig een boek, meetlint en een pen.

  1. Ga tegen de muur staan met een boek tussen je benen.
  2. Markeer de bovenkant van het boek op de muur.
  3. Meet de afstand van het markeerpunt tot aan de grond. Dit is je binnenbeenlengte.
  4. De ideale zadelhoogte is 109% van je binnenbeenlengte. Vermenigvuldig je binnenbeenlengte x 1.09.
  5. De ideale zadelhoogte is de afstand van het midden van je pedaalas tot de bovenkant van het zadel.

De Holmes-methode

Dit is de meest wetenschappelijke methode van de drie. Deze methode is ontwikkeld met het oog op blessurepreventie en gaat uit van een optimale kniehoek van 25-35 graden. Dat is de hoek tussen je bovenbeen en je onderbeen als de pedaal zich in de laagste positie bevindt. Bij deze methode is het meten van de positie lastiger. Het beste kun je dit doen door middel van een video opname, omdat de hoek tussen voet en onderbeen dan niet veranderd. Als je tijdens het fietsen stopt met fietsen op het moment dat je pedaal zich in de laagste positie bevindt dan veranderd deze hoek. Dit kun jezelf proberen, maar voor een optimaal advies kun je hiervoor het best bij een specialist langs gaan.

Tips

  • Als je je zadel hoger zet, doe dit dan niet met centimeters tegelijk. Bouw het rustig op en begin met een paar millimeter. Ga een stuk fietsen en wanneer je je comfortabel voelt kun je het zadel weer wat hoger zetten.
  • Je zadel staat te hoog wanneer je heupen buitensporig veel op en neer bewegen tijdens het fietsen. Dit is goed te zien wanneer je achter iemand fietst.
  • Wees niet bang om te experimenteren, maar voorkom extreme standen. Wat in het begin ongemakkelijk voelt, went na verloop van tijd. Bouw het rustig op en zoek bij twijfel een specialist op.

Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!