Menu

No pain, no gain?

30 Mei, 2017
no pain no gain

Om meteen deze vraag te beantwoorden, JA, spierpijn is noodzakelijk om progressie te boeken. Fietsers, zowel profs als recreanten die zichzelf willen verbeteren zijn inmiddels bijna wetenschappers geworden. Sportvoeding, vitamines, hydratatie, strategisch rijden en plannen. Een fietser kijkt vaak op zijn Strava om daar zijn vastgelegde tijden, snelheid en afstanden te analyseren. Een veel gemaakte fout is om zo snel mogelijk weer op de fiets te springen en jezelf weer te verbeteren. Zelfs nog met de spierpijn van de vorige keer in je lijf. Maar bij de weg naar groei hoort herstel. Herstellen doe je simpelweg door je rust te nemen. Tijdens de rust zullen de kleine beschadigingen aan de spiercellen zich herstellen en wordt er op deze manier sterker en meer spierweefsel aangemaakt.

Pak je rust

Zonder rust zullen de beschadigingen zich niet of slecht herstellen en loert een blessure om de hoek. Rust wil niet zeggen dat je dagen lang niets moet doen. Wij spreken liever over actieve rust. Blijf bewegen, maar leg niet de accenten op bijvoorbeeld je beenspieren, die komen vanzelf wel weer aan de beurt. Check in de tijd van rust gewoon ook even je eigen fiets en probeer hem dusdanig af te stellen dat de belasting op je spieren minimaal wordt. Denk hierbij aan de afstand tussen je zadel en stuur, je totale houding op de fiets, bandenspanning etc. Zie het bezig zijn met je fiets als een vorm van actieve rust. Jij en je fiets moeten het namelijk straks weer gaan doen!

Blessures

En is het dan toch raak? Is het geen spierpijn meer, maar kan men spreken van een echte blessure waarbij een zwelling ontstaat, dan is het zaak om maatregelen te treffen. De eerste 2 dagen draait het om koelen. 3 keer per dag 15 minuten. Dit gaat dan puur om de zwelling te reduceren. Ga daarna over op warmte. Door warmte breng je de doorbloeding op gang en zal het afvoeren van afvalstoffen sneller verlopen en dus je herstel ook. Een heatpack of heatpatch is hierbij ideaal. Blijf lichtelijk rekken en strekken, probeer de spieren soepel te houden. Stil zitten met een blessure vertraagd het proces. In het ergste geval is het raadzaam om contact op te nemen met een fysio. De bovengenoemde oeroude herstel methodes zijn in sommige gevallen niet toereikend, en het inschakelen van een deskundige is dan noodzaak.

Langzaam opbouwen

En dan, ja dan is het weer tijd om op de fiets te springen. Overdrijf het niet, bouw het langzaam weer op. Niet meteen afstand en snelheid willen combineren maar maak qua opbouw een keuze waaraan je gaat werken. Een warming up en een cooling down moeten onderdeel worden van je fietsschema. Drink voldoende tijdens de broodnodige pauzes en luister naar je lichaam. Op de fiets voel je je al snel weer een held, en gelden de regels van “ik trap dit pijntje er wel uit!”. Jouw lijf geeft een signaal af en luister daar ook naar. Duurzaamheid en voorzichtig omgaan met geldt niet alleen voor je mooie racefiets maar ook voor jezelf.

Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!