Menu

Tip: derailleur afstellen

15 Oktober, 2017
onderhoud, ketting, cassette

Er is niets vervelender dan een ratelende ketting tijdens het fietsen, waardoor de fiets niet lekker schakelt. Gelukkig is het een probleem dat in de meeste gevallen eenvoudig is op te lossen zonder hulp van de fietsenmaker. Met een kruiskopschroevendraaier en een 5 mm inbussleutel is de klus al te klaren. In dit artikel zullen we uitleg geven over hoe je derailleur werkt en hoe jij eenvoudig het probleem zelf kan oplossen.

Achterderailleur afstellen

Als de ketting achter van de tandwielen afloopt of vastloopt tussen het frame, dan moeten de stelschroeven, H (high) en L (low), aangedraaid worden op je achterderailleur. Loopt de ketting moeilijk naar het kleinste tandwiel of loopt de ketting vast tussen het frame, dan moet je aan de stelschroef draaien die in de meeste gevallen met een H wordt aangeduid. Hierbij moet de ketting op het buitenblad staan en achter op het kleinste tandwiel. Draai iets aan de stelschroef, maar niet te veel. Probeer een halve slag per keer aan te houden. Om de derailleur naar buiten toe te bewegen moet je linksom aan de stelschroef draaien (tegen de klok in). Komt de derailleur te ver naar buiten en moet deze meer naar binnen gedraaid worden? Draai de stelschroef dan rechtsom (met de klok mee). Uiteindelijk moet de derailleur recht onder het kleinste tandwiel komen te staan. De ketting loopt dan soepel en ratelt niet. Loopt de ketting moeilijk na het draaien? Dan is de stelschroef te strak aangedraaid en moet deze iets uitgedraaid worden.

Dezelfde aanpak geldt voor het grote tandwiel achter, alleen moet hier stelschroef L voor gebruikt worden. Ook hier moet de derailleur precies onder het tandwiel komen te staan. Komen de ketting en het derailleur niet in één lijn te staan met behulp van de stelschroef? Dan is het zaak om je derailleurkabel te stellen. Zet ook hiervoor je ketting op het kleinste tandwiel achter, en het grote blad voor. Hangt de kabel slap? Draai dan aan het uiteinde van de kabel met de stelnippel. Zo kan de kabel op spanning worden gebracht. Er hoort nu bijna geen speling meer in de kabel te zitten. Pas op dat de kabel niet te strak aangedraaid wordt. Als de spanning niet goed is zal bij het schakelen het volgende tandwiel niet goed gepakt worden. Wil het derailleur niet naar een ander tandwiel? Draai dan weer aan de stelschroeven. Loop zo de tandwielen één voor één na tot dat alles soepel loopt. Controleer tot slot de afstelling door het derailleur naar de spaakzijden te duwen. De ketting moet dan weer als een zonnetje over de tandwielen heen lopen.

achterderailleur, voorderailleur

Voorderailleur afstellen

Bij het afstellen van je voorderailleur wordt er ook gebruik gemaakt van twee stelschroeven. Net als bij het achterderailleur zijn deze aangeduid met een H en een L. Het is belangrijk eerst te controleren of het voorderailleur op de juiste hoogte staat. De juiste hoogte is 2 mm boven de tanden van het buitenblad als de ketting op het binnenblad staat. Vervolgens gaan we verder met het afstellen van het voorderailleur. Zet de ketting op het binnenblad en het grootste tandwiel achter. Staat de ketting op het binnenblad dan mag het voorderailleur maar 1 mm verwijderd zijn van de binnenkant van het buitenblad. Je stelt hem naar binnen door linksom aan de stelschroef te draaien (tegen de klok in) en naar buiten door rechtsom aan de stelschroef te draaien (met de klok mee). Loopt de ketting tegen je voorderailleur aan op het binnenblad? Dan moet je de stelschroef dus iets linksom draaien zodat het voorderailleur naar binnen gaat. Komt de ketting tussen het frame? Dan moet de stelschroef rechtsom gedraaid worden zodat het voorderailleur naar buiten gaat. Voor het buitenblad moet de ketting achter weer op het kleinste tandwiel. Hiervoor geldt het zelfde principe als het binnenblad. De kooi van het voorderailleur mag 1 mm verwijderd zijn van de buitenkant van je ketting. Blijft je ketting er af vallen bij het binnen blad? Dan moet stelschroef L gesteld worden. Komt de ketting niet op het buitenblad? Dan moet de kabelspanning aangepast worden. Loop de tandwielen achter weer één voor één na en controleer of ze goed lopen op het binnenblad en buitenblad.

Check ter verduidelijking hieronder de video’s van Global Cycling Network over het afstellen van je voor- en achterderailleur.

  https://www.youtube.com/watch?time_continue=162&v=Bbk5RcH0bbQ
Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!