Menu

Tips om spierverzuring tijdens het fietsen tegen te gaan

15 Juni, 2017
spierverzuring fietsen spieren verzuring

Om de basis van spierverzuring uit te leggen is men al snel geneigd om te vervallen in hele biochemische terminologieën. Het is vanzelfsprekend dat je jezelf de vragen stelt “wat gebeurt er met mijn lijf tijdens het fietsen?” en “wat kan ik doen om verzuring te voorkomen of te verhelpen?”. In dit artikel laten we complexe biochemie even achterwege en gaan we over op klare taal.

Spierverzuring, wat is dat?

We richten ons even op de fietser, maar zoals iedereen weet komt spierverzuring voor bij elke duursport. Spierverzuring betekent simpelweg dat de afvalstof melkzuur en jouw zuurstoftoevoer niet meer in balans zijn tijdens het fietsen. Het principe is heel simpel, tijdens het fietsen ben je koolhydraten aan het verbranden. Tijdens het verbranden van koolhydraten komen er afvalstoffen vrij waaronder melkzuur. Melkzuur kan op zijn beurt ook weer verbranden zolang de toevoer van zuurstof maar voldoende is. Op het moment dat er niet genoeg zuurstof aangevoerd wordt dan loopt vanzelfsprekend het melkzuuroverschot op in je spieren. Er ontstaan ophopingen in je spieren waardoor de spieren verzuren. Iedereen weet wat er dan gebeurt, de kracht neemt af, het voelt pijnlijk aan, en je kan zelfs een punt bereiken dat je de spieren amper meer kunt bewegen. De spieren krijgen simpelweg niet meer de kans om samen te trekken door het overschot aan melkzuur.

Hoe kunnen wij ons weren tegen spierverzuring?

Als fietser / sporter wil je niet tegengehouden worden door verzuring, je beschouwd het als negatief, maar besef je wel dat je goed bezig bent. Verzuring betekent dat je koolhydraten verbrandt en daarmee dus ook calorieën! Besef je dat je iets aan het opbouwen bent en de grens tegen komt en dat kan weer leiden naar groei! Het punt bereiken van verzuring is een goede graadmeter betreft het bepalen van jouw conditieniveau. Het tegengaan of uitstellen van verzuring heeft te maken met jouw opbouw van uithoudingsvermogen.

  • Een tip is dan ook om je uithoudingsvermogen te verbeteren waardoor je zuurstoftoevoer hoger wordt, hierdoor wordt het aangemaakte melkzuur beter verbrand.
  • Probeer tijdens het fietsen je hartslag stabiel te houden. Een “lage” hartslag zal ervoor zorgen dat de balans van zuurstof en melkzuur in orde blijft. Ga niet jezelf over de kling jagen want verzuring zal dan sneller optreden en dat verpest je rit. Bij heftige inspanning neemt de vraag naar zuurstof simpelweg toe, alleen dan is de vraag, waar ligt jouw breekpunt? Als je niet wilt verzuren, blijf in een mooie stabiele cadans fietsen.
  • Op het moment dat je na een zware verzuring te snel op je fiets springt dan zal verzuring weer snel optreden. Neem een aantal rustdagen, na verzuring moeten je spieren echt regenereren, en je zal merken dat na goed herstel je weer een stapje verder bent! Spierverzuring zelf duurt maar even. Je stapt van je fiets af, en je voelt het al wegebben. Dit verloopt zo omdat de circulatie van je bloed nog zo hoog ligt na het fietsen dat het melkzuur razendsnel wordt afgevoerd naar je nieren op het moment dat je van je fiets afstapt. Denk dan niet dat je spieren ook hersteld zijn van het zuur!
  • Laatste tip is het gebruik van Bicarbonaat. Een verhoogde zuurgraad in je spieren kan weer afgezwakt worden door het gebruik van Bicarbonaat. Zuren worden hierdoor geneutraliseerd. Een intressant boek hierover kan je via deze link vinden. https://wielervoordeel.nl/natrium-bicarbonaat-succesboeken.html
Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!