Menu

Tip: Trainen op een nuchtere maag

05 Juni, 2017

De komende periode gaan we enkele nuttige tips voor je op een rijtje zetten die je tijdens het fietsen op den duur sterker zullen maken. De eerste tip is: trainen op een nuchtere maag. Wanneer wielrenners fanatiek trainen wordt er ook veel bij gegeten. Dit is ook nodig, maar volgens Keith Baar van de Universiteit van California is het ook heel effectief om 1 á 2 keer per week te trainen op een nuchtere maag.

Bevorderlijk voor je vetverbranding

Het is volgens Keith Baar niet alleen bevorderlijk voor je vetverbranding maar ook je duurvermogen wordt er door verbeterd. En dat is natuurlijk ook de bedoeling wanneer je geregeld langere fietsritten maakt van boven honderd kilometer.

Adviezen en tips

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je ook trainen op een nuchtere maag, volg dan enkele adviezen op:

  • Train één à twee keer per week op een bijna lege maag.
  • Drink voor dat je gaat trainen een cafeïne drankje met 3 milligram cafeïne per kilogram lichaamsgewicht.
  • Drink voor de training ook een sterk verdunde sportdrank.
  • Train meerdere uren op een lage intensiteit.

Conclusie trainen op een lege maag

Moet ik nu iedere week op een lege maag trainen? Dit bepaald je natuurlijk helemaal zelf. Ik zelf merk zeker verbetering in mijn duur ritten sinds ik zo nu en dan train op een lege maag. Daarnaast heb ik tijdens mijn fietsritjes ook minder behoefte om te eten, al eet ik natuurlijk wel. Het is dus ook vooral belangrijk hoe je je voelt en hoe je lichaam reageert op deze trainingen. Het kan namelijk behoorlijk intensief zijn.

Een andere belangrijke tip die ik zou kunnen meegeven. Bouw het rustig op. Het kan echt geen kwaad om de eerste keer veel minder dan normaal te eten voordat je daadwerkelijk een ochtend op werkelijk een lege maag start met trainen. Maak je ritje de eerste keer ook zeker niet te lang.

Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!