Menu

Velgremmen of schijfremmen?

20 Maart, 2017
velgremmen of schijfremmen

Dit jaar is het in de profwereld weer toegestaan om de schijfrem te gebruiken. En wederom is het wikken en wegen betreft het gebruik van deze rem. Velgremmen of schijfremmen? Door de teams worden er lijsten met plussen en minnen gemaakt, en op de achtergrond spelen de sponsoren en fabrikanten ook nog een grote rol in dit besluitproces. Amateur renners zijn al geruime tijd om, alleen het vreemde is dat in dit geval de profs hun hakken in het zand zetten bij deze innovatie. De wereld op zijn kop, want normaal gesproken volgden de amateurs de trends in het profveld.

Veiligheid Schijfremmen

Er spelen veel zaken betreft de besluitvorming om over te gaan op de moderne schijfrem. Een belangrijke factor voor de profs is veiligheid. Er zijn incidenten geweest waar renners tijdens valpartijen zich ernstig hebben verwond aan de schijfrem. Een gehoorde uitspraak is dat het wel op een mes lijkt. Verder maken de renners zich zorgen over de korte remweg van een schijfrem. Dus als jij met een velgrem achter een renner rijdt met een schijfrem dan neem je een risico. Het risico in deze is dat de remweg van een velgrem langer is dan die van een schijfrem.

Wiel verwisselen met schijfrem verloopt moeizaam

Bij wielrenwedstrijden is voor de profs snelheid bij technische problemen een must. Het verwisselen van een wiel met een schijfrem verloopt simpelweg langzamer dan bij een wiel met een velgrem. Monteurs mopperen over de complexiteit, want de remschijf dient ook nog eens goed afgesteld te worden en de kans op aanlopen van het nieuwe wiel is groter dan bij de velgrem. Voor een amateur is het geen probleem maar voor een wielrenprof is iedere seconde vertraging een doodszonde.

Voordelen schijfrem ten opzichte van de velgrem.

Veiligheid en snelheid betreft aanpassingen zijn minpunten. Maar de teams zitten niet voor niets in dubio. Eerst konden ze het schuiven op het feit dat schijfremmen zwaarder waren, maar nu zijn de schijfremmen veel lichter gemaakt waardoor het geen rol meer speelt. Een ander voordeel is dat schijfremmen veel beter tegen vuil kunnen dan velgremmen. En bij nat weer werkt een schijfrem veel beter dan een velgrem. Bij een normale velgrem met remblokjes maakt het wiel nog meerdere omwentelingen voordat die uiteindelijk stilstaat. Met een slag in je wiel zie je bij velgremmen dat die hun werking verliezen. Een schijfrem zal nooit last hebben van een slag in het wiel. Het remvlak zal door een schijfrem niet worden aangetast maar met een velgrem wel. Dit kan in het geval van de velgrem gevaarlijke situaties opleveren. Kortom er zijn voor de teams genoeg voordelen op te sommen. Maar toch blijft het uit.

Rol van sponsoren en fabrikanten

Een schijfrem is duurder en zodra schijfremmen als standaard worden beschouwd dan zal de hele fietswereld zich moeten aanpassen. Uit commercieel oogpunt gezien is dit natuurlijk fantastisch, sponsoren en fabrikanten zitten natuurlijk op de eerste rij want miljoenen fietsen moeten worden aangepast. Denk ook aan de andere rekken op auto’s, andere frames en nog meer aanverwante zaken.

Conclusie.

Velgremmen of schijfremmen? Het blijft nog een grijs gebied in de profwereld mogen we concluderen. Volgens ons zal de commercie winnen en zullen we binnen nu en een paar jaar complete teams met schijfremmen zien. Inmiddels zijn de technieken alweer zover dat de negatieve zaken rondom schijfremmen d.m.v. grote investeringen zullen worden weg gepoetst.

Schrijf je direct in voor onze WielerVoordeel nieuwsbrief!